Mi jön az ingatlanközvetítés következő 5 évében?

Október 4-én a Magyar Ingatlanszövetség konferenciáján jártunk, ahol sok más mellett az ingatlanközvetítés jövője is téma volt. A szakmai nap zárásaként 5 szakértő vitatta meg egy kerekasztal beszélgetésen, hogy mit látnak, mi várható az ingatlanhirdetések és az ingatlanosok következő 5 évében: Szükség lesz-e még a hagyományos értelemben vett ingatlanosokra? Miben fognak változni/fejlődni az ingatlanhirdetések?

Mielőtt elárulnánk, hogy mire jutottak a megkérdezettek, vegyük sorra, hogy kik is beszélgettek:

  • Berze Márton – Kreatív Kontroll – szövegírási és kiadói üzletág operatív vezetője
  • Palocsay Géza – Jófogás.hu&Használautó.hu vezetője
  • Lévai Richárd – Liftup Kft. – az online marketinggel és adatvédelemmel foglalkozó cég ügyvezetője
  • Faragó Péter – Árminimum igazgatója
  • Kövesdi Gábor – Költözzbe.hu Kft. – ügyvezető igazgató

Mint látszik, nem mindenki ingatlanos szakember, de a marketinges tapasztalatok és a piaci trendek elemzése kifejezetten érdekes megállapításokat hozott.

Röviden összefoglalva: 

Ingatlanosokra szükség lesz a jövőben is, de minőségi szolgáltatást kell nyújtaniuk. Az ingatlanhirdetések változni fognak, a piaci igények módosulását követni kell és támogatni a technikai fejlődésnek köszönhető eszközökkel.

Miben változnak majd az ingatlanhirdetések?

Valamennyiben várhatóan változni fog az ingatlanhirdetések formája, de ez sok, egyelőre kiszámíthatatlan tényezőtől függ. Fokozatosan terjednek az új technológiák és megoldások. Ilyen  például a videós bemutató az ingatlanról, akár 360°-os kamera használatával, a virtuális séta az ingatlanban vagy a közösségi média fokozottabb bevonása (Facebook hirdetések, Instagram-on vagy Youtube-on megjelenés személyesebb tartalommal, videókkal). A folyamat azonban lassú, hiszen sok ingatlanos oldal még mobilra sincs optimalizálva, emelte ki Kövesdi Gábor és a változások elterjedéséhez hosszú edukációs folyamat szükséges.

Az új megoldásokat elsősorban a fiatalabbak használják, de az ingatlanokért a 40-50-60 éves korosztály fizet a kutatások szerint, így hiába az okos megoldások, ha a megcélzott réteget nem érik el vele. Nincs azonban minden veszve, hiszen azt is kimutatták, hogy a fiatalok az általuk könnyen megszerzett információt folyamatosan átadják a szüleik generációjának, ezzel elősegítve az ő fejlődésüket is.

Mi lesz az ingatlanosokkal?

Ha ezt most ingatlanosként olvasod, nem kell megijedni, abban mindenki egyetértett, hogy ingatlanosok lesznek és kelleni is fognak 5 év múlva is. Az automatikus megoldások semmiképp nem fogják kiváltani a személyes kapcsolatot Palocsay Géza szerint, mivel bizalom csak így építhető és az ingatlanosoknál van a szakértelem.

Azt viszont kiemelte, hogy csak azok fognak fennmaradni, akik minőségi szolgáltatást nyújtanak. Abban mindenki egyetértett, hogy a régi “lövök pár képet és feltöltöm egy ingyenes portálra” módszerhez már senkinek sincs szüksége ingatlanosra. Az okostelefonokkal viszonylag jó képeket lehet csinálni és egy egyszerű űrlapot bárki ki tud tölteni a hirdetni kívánt ingatlanról. Ezért nagyon fontos, hogy az ingatlanszakértő a teljes folyamaton képes legyen végigvezetni az eladót vagy a vevőt, segítsen a papírmunkával és tudjon szakmai extrát adni.

Kövesdi Gábor szerint a fentebb felsorolt technológiai újdonságok csak kiegészíteni fogják a mostani rendszert, viszont ezek használatával lépéselőnyhöz juthatnak az ingatlanosok. Nem lehet tehát megkerülni az újdonságokat, de mérni kell a hatékonyságot.

Hogyan alakulnak a piaci igények?

Az ingatlanpiaci helyzet is jó eséllyel átalakul. Ahogy Berze Márton elmondta, a most még a magyarokra annyira jellemző birtoklási kedvet valószínűleg fel fogja váltani az ingatlanok bérlése. Ennek két fő oka van: Az Y (a mostani 20-30 évesek) és a Z generáció (akik 1995 és 2009 között születtek, tehát most tinédzserek) másképp tervezi az életét.

Nem a letelepedés a cél, hanem a világ megismerése, külföldön eltöltött évek és folyamatos, dinamikus változás, ez mind a globalizációnak köszönhető. A másik, kevésbé vidám ok, hogy egész egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, hogy ingatlant vásároljanak. Ezért fokozatosan a (tartós) bérlet kerülhet előtérbe. Ehhez pedig idomulnia kell az egész piacnak, amibe természetesen beletartoznak az ingatlanszakértők is.

hirdetés