Praktikus otthoni irodák – home office okosan

A technika fejlődésével és a munkáltatói szemlélet lassú, de biztos átalakulásával egyre többen végeznek otthonról munkát. Az otthonról történő munkavégzésnek, vagy ahogy a köznyelvben jobban elterjedt, a home office-nak számos formája van. Sok munkáltató alkalmazza azt a rendszert, amelyben a dolgozó heti 1-2 napot tölt csak otthoni munkavégzéssel, a többi napon bejár az irodába, de egyre elterjedtebb a teljes home office is, hiszen nagyon sok munkakörben nincs szükség a kollégák és az iroda közelségére. Ez nem csak a munkavállalóknak kedvező, hiszen sokan napi 1-2, de akár 3 órát is utaznak a munkahelyükre és ez az idő így megspórolható, hanem a munkáltatónak is, hiszen kevesebb lesz az egy dolgozóra jutó üzemeltetési költség és nem utolsó sorban jó hatással van a munkakedvre. Ez olyannyira igaz, hogy egyes multiknál már bevezették, hogy a központi irodaházban nincs annyi asztal, ahány munkavállaló, hiszen egyszerre sosincs bent az irodában mindenki, így felesleges fenntartani annyi helyet.

Az otthonról dolgozás számos előnye mellett persze tartogat néhány kihívást is mindenki számára. Érdemes valamennyi keretet megteremteni magunknak, hiszen attól, hogy otthonunk kényelméből intézhetjük a munkaügyeket (esetleg még pizsamában), attól nem szabad engedni a csábításnak, hogy az otthoni teendők eltereljék a figyelmet a kötelezettségekről. A legjobb megoldás erre, ha kialakítunk egy csak munkavégzésre használt területet a lakásban, ahol az íróasztalhoz ülve máris professzionálisabb a közeg, mint a kanapén fekve. Természetesen nem minden otthonban oldható meg külön dolgozószoba, de egy csak munkára használt íróasztal vagy sarok általában kivitelezhető.

Szuper, kis helyen is megoldható ötleteket hoztunk, amik kis befektetéssel megvalósíthatóak. Érdemes a használt bútorok vásárlását is megfontolni, íróasztalokat például miért is ne lehetne másodkézből vásárolni, ha azzal spórolhatunk is?

      

Képek forrásai: interiordecordesigns.com; homegoods.com; www.homestoriesatoz.com

Ha ilyen kis munkaállomás kialakításán gondolkozunk, akkor van pár szempont, amit érdemes szem előtt tartani:

  • világos legyen a hely: ha természetes fény közelébe, ablak mellé tudunk ülni, az nagyban befolyásolja a közérzetet, egy sötét hely nyomasztó lehet hosszabb idő után
  • gondoskodjunk megfelelő világításról: egy-egy napszakban biztosan szükségünk lesz lámpafényre is, ezért igyekezzünk jó lámpát választani, ami állítható, megfelelően bevilágítja a munkateret és meleg fényű az izzója
  • kényelmes bútorok: ha napi több órát ülünk az asztalnál, akkor ajánlott jó széket választani, ami megfelelően támasztja a hátunkat és állítható a magassága, valamint ha lehet, asztalból is állítható magasságút válasszunk
  • rendszerezés: nem minden munkatípushoz szükséges sok papírmunka, de ha a miénkhez igen, szerezzünk be néhány dolgot a rendszerezéshez (pl. iratszekrény, mappák, dobozok, írószertartók) , egy rendben tartott, letisztult íróasztalnál kellemesebb lesz a munka

A legjobb persze, ha olyan lakásban vagy házban lakunk, ahol külön helyiség áll rendelkezésünkre a munkához, ilyenekre is hoztunk példát az ingatlanpiacról:

VI. kerületi luxuslakás tágas dolgozószobával

Gencsapátiban lévő családi ház világos dolgozószobával 

Eladó sorház Kerepesen dupla-ablakos dolgozószobával

hirdetés